15. syyskuuta 2017

Olisiko meistä kasvisruokailijoiksi? Edes maidottomiksi?

Mä olen taas alkanut enemmän lukemaan artikkeleita, ja katsomaan dokumentteja ainaisen hömpän sijaan. Kyllä niistä vaan saa aika paljon enemmän irti kuin tuntemattomien snäpeistä, insta stooreista tai salkkareista. Aika paljonkin enemmän.

Muurla.


Yksi pinnalla olevista aiheista sai mut nyt todellakin  koukkuunsa. Ruoka. Eläintuotteet.  Maito.
Nuohan ovat ihan peruskamaa?  Mutta entä ellei ne olekaan?

Tiesitkö sinä, että ihmiskropan normaalitila on olla laktoosi-intolerantikko? Tiesitkö sinä, että se meidän kutsuttu normitila, jossa kroppa kestää maitoa  on alunperin se poikkeustila?
Mieti vaikkapa  muita eläimiä. Ekana tulee mieleen se söpö pieni siili, josta aina muistutellaan ettei niille saa antaa sitä lehmänmaitoa, sillä niiden kroppa ei kestä muuta kuin emonsa maitoa. Se on ihan normaalia. 
Ihmiskroppa ei tarvitse mitään muuta kuin oman äitinsä maitoa ensimmäisinä elinvuosinaan. Aivan kuin muutkin nisäkkäät. Ei lehmän, ei apinan eikä kirahvin maitoa. Ihan oikeasti, ei tarvitse. 

Liha ja proteiinit. "Ihminen nyt vaan tarvitsee protskuja, sillä ihminen on lihansyöjä."
Mitäs sanot, jos minä sanon, että ihminen on hedelmiensyöjä, eikä missään nimessä seka- tai lihansyöjä, ainakaan enää.
Seka- ja lihansyöjien hampaat ovat terävät. Ihmisten kulmahampaatkin ovat melko pyöreät? Seka- ja lihansyöjien leuat eivät liiku sivusuuntaisesti, vaan vain ylös ja alas. Ihmisten leuat liikkuvat myös sivusuuntaisesti, ihan samallalailla kuin apinoiden, lehmien, elefanttien ja vaikka sarvikuonojen. Ne eivät ole raatelua varten millään yllämainituilla lajeilla. 
Mitkä ovat maailman vahvimpia eläimiä? Muun muassa norsut ja sarvikuonot. Eläimet, jotka kasvavat isoiksi ja vahvoiksi pelkästään kasviksilla.
Tiesitkö, että suuri osa ihmisistä saa kyllä tarpeeksi proteiineja, jopa reilustikin, mutta yhä useammalle jää kuidut vajaaksi.



Katsoin mielenkiintoisen dokumentin nimeltä What the health, ja toivon todella että jokainen ihminen katsoisi sen saman dokkarin, ja miettisi omaa terveyttään sen jälkeen uudelta kantilta. 
On tutkittu, että rintasyövän sairastanut henkilö sairastuu samaan syöpään 49% varmemmin, jos hän käyttää maitotuotteita, ja näin ylläpitää kropassaan tietynlaista tulehdusta. Tästä ei puhuta, sillä sponsorit ovat maitotuotteiden tuottajia.
On myös tutkittu, että 2. tyypin diabetekseen sairastuu helpoiten prosessoitua ruokaa ja lihaa syövät ihmiset. Ei suinkaan sokeria syövät. Miksei tästä puhuta? Koska sponsorit.
Dokumenttia on kritisoitu aktivistien propagandatarinaksi, mutta mä koen itse, että se kannattaa ainakin katsoa ennen kuin sen tuomitsee, ja ajatella sitten ihan itse, että onko siinä perää vai ei.

Lehmä saa proteiinit syömällä pelkästään kasviksia. Miksi ihmisen pitäisi syödä kuollutta lihaskudosta saadakseen sen proteiinin, kun paljon helpommin voisi syödä suoraan niitä kasviksiakin? 

No koska se maistuu niin pirun hyvältä.  Maistuuhan se. Kunnon medium -kypsyinen file. Kaverina ehkä kermaperunoita ja vähän aurajuustoa. Niin hyvää, mutta kroppa tekee kuolemaa sisältäpäin. 
Se tekee ihan hulluna duunia sulattaakseen sen lihan, joka on ihan uskomattoman hidasta puuhaa, ja se ehtii ruveta mätänemään siellä sun vatsahapoissa. Ihmiskropan vatsahapot ovat niin mietoja, että sen sulattaminen kestää. Kauan. Petoeläinten vatsahapot taas ovat paljon emäksisempiä, joten prosessi on tällöin kropalle huomattavasti helpompaa. Jos olet joskus miettinyt miksi sun vatsa tulee kipeäksi kun olet syönyt puolen kilon grillipihvin, tässä syy. Vatsahapot ei vaan ehdi tehdä sitä työtä, vaikka ne yrittää ihan täysillä, ja se kudos ehtii omalla tavallaan mädäntyä sun sisälle. Houkuttavaa eikö?

Nä faktat pisti mut miettimään mun ruokailutottumuksia ihan uudelta kantilta. Me syödään todella paljon lihaa. Punaista, valkoista ja kalaakin. Ykskään niistä ei oo toistaan parempia vaihtoehtoja. Mua jopa hävettää se, että mä syötän mun lapsille ylpeänä luomulihaa, samalla kun mä tiedän ettei se oikeasti edes sovi sille pienelle kropalle. Olkoon se kuinka luomua tahansa.



Mä yritän kerätä itselleni itsekuria, ja kokeilla kasvispainoitteista elämää edes muutaman viikon. Kotona ja töissä.  En kehtaa heti soittaa päiväkotiin, että nyt tää ituhippimutsi haluaakin kokeilla tätä. Ei. Kokeillaan eka riisua kotoa pois ne kaikki prosessoidut kamat, ja vaihtaa ne vasikoiden juomat kasvisversioihin. Jos tä ottaa tuulta alleen, ehkä sitten?
Ja kyllä, poikien isä vastasi, että kaikki käy jos sä teet safkat. Challenge accepted. 
(Meidän koko jengi syö ne perusvitamiinit purkista, enkä usko aloittavamme vegaanisella ainakaan heti. Ihan vaikka työpaikkaruokailujakin ajatellen.)

Minkälaisia ajatuksia tämä  herätti sinussa, jos jaksoit lukea loppuun saakka?  Kyseenalaista, rohkaise tai anna hyvä vinkki? Olisitko kenties valmis lähtemään messiin?

Ida


6 kommenttia:

  1. samaa itsekuria etsimässä...miksi se pihvi onkin niin hyvää!? Oikeastaan enemmänkin haluaisin karttaa maitotuotteita sekä kaikkea prosessoittua kuraa. Esimerkiksi gluteenittomaan ruokavalioon siirtyessäni oon yrittänyt olla luontaisesti gluteeniton kun tuntuu että gluteenittomat tuotteet on toooodella käsitelty ja täynnä kaikkea muuta kuin ruokaa. Ja kiitos dokkarivinkistä, todellakin menee katseluun!

    P.s IHanaa kun sä taas bloggaat usein, tykkään niin kovin tästä sun blogista <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoja ajatuksia Laura <3 Eniten se maito. Mut jltski ja juustot! 😭 Mutta.. pikkuhiljaa kasvisperäisiin pöin tieni vie.

      Ja kiitos. Yritän taas saada vähän rytmistä kiinni tässä hektisessä arjessa. 😘

      Poista
  2. Tsempit! Me ollaan sekasyöjiä, mutta syödään aika kasvispainotteisesti, lihaa ehkä pari kertaa kuukaudessa. Maitotuotteita kyllä käytetään, mutta ei ihan samalla mittakaavalla, kuin peruspertsat suomenmaassa yleensä. Eli juu, maito ei ole janojuoma, kaikkea ruokaa ei tarvitse tehdä maitopohjaisesti, jogurtteja ei kauheesti käytetä yms. Juusto ja voi sen sijaan on normaalisti käytössä, mutta ne on kuitenkin maitotuotteista ns. miedoimpia ruoansulatukselle, vai miten sen nyt ilmaisis :D Tän oon huomannut myös itse, maidosta ja juustosta ei kroppa oireile samalla lailla, kun ihan purkkimaidosta, kermasta jne. Oon ollut maidoton ja lihaton (kala käytössä) jonkun aikaa imetysdietin ajan, ja silloin oli kyllä tosiaankin oireeton, terve kroppa. Mutta juustoa oli kauhea ikävä :D

    VastaaPoista
  3. Mä katsoin ton saman dokumentin heinäkuussa ja mulle se aiheutti sen, että päätin alkaa vegaaniksi. Olihan se ehkä vähän propagandamainen dokkari, mutta mä olin ns. valmis aivopestäväksi haha. Mulla tosin lähtökohta vähän eri kuin sulla, koska ennen dokkaria söin pääosin kasviruokaa, johon kuului kala, maitotuotteet ja munat. Et sinänsä mun helpompi siirtyä vegaaniseen ruokavalioon koska normi ruokavalio ei ollut kovin kaukana siitä. Yllätyin kuitenkin miten helposti se kävikään! Pakko kyllä mainita että oon "vain" noin 95% vegaani, saatan joskus halutessani esim kakkua syödä, tai sushia tai juustoa pizzassa. Tein päätöksen että nyt alkuun ainakin sallin itselleni ton 95%, koska uskon että jos suoralta kädeltä heti alkaisin vegaanina niin epäonnistuisin. Mä itseasiassa kirjoitin tästä samasta aiheesta postauksen, joka tulee sunnuntaina ulos :---D

    Anyways, tsemppiä ja mun mielestä sekin on jo loistava alku että alkaa miettiä näitä asioita. Mun mielestä ei tarvitse yhdessä yössä muuttua täydelliseksi, parempi se, että ottaa pieniä askelia oikeaan suuntaan pitkällä aikavälillä.

    Mun oma kokemus on se, että tää oli yllättävän helppoa. Asun itse Norjassa ja Suomeen verrattuna täällä on vielä vähän oneton vegaani-valikoima, Suomihan on pullollaan toinen toistaan parempia vegaanijäätelöitä ja juustoja esimerkiksi! Tän vaihdon jälkeen oon tuntenut oloni paremmaksi kuin ennen, kevyemmäksi. Siinä missä ennen turvotti iltaisin aina ihan kamalasti, niin nyt ei lähes ollenkaan :--) Ja mitä pidemmälle tää mun kokeilu on edennyt niin sitä vähemmän huomaan kaipaavani mitään ei-vegaanista. Siinä missä ennen olin laiska ruuanlaittaja niin nyt oon innoissani testaamassa uusia safkoja ja reseptejä :--D

    Jos yhden vinkin antaisin, niin sanoisin että kannattaa edetä pienin askelin. En mä ois varmasti sekaanista yhdessä yössä vegaaniksi muuttunut, mutta jos ensin luopuu jostain ja seuraavaksi jostain muusta, niin pikihiljaa sitä tottuu uuteen ruokavalioon ja elämäntapaan. Toisille voi tietenkin toimia paremmin kerrasta poikki metodi.

    VastaaPoista
  4. Tekstisi on niin täynnä tieteellisiä virheitä, että toivon todella mielenkiintosi säilyvän ja tarkistavasi "faktojasi". Ensinnäkin liha ei todellakaan mätäne mahalaukkuumme. Mahalaukkumme pH on noin 1, joka on todella todella hapan. Ihmiselimistö kestää yleisestikin erittäin paljon paremmin happamia kuin emäksisiä pH tasopainon muutoksia. Ruuansulatuksemme on nimenomaan sekaruokavalioon soveltuva ja juurikin adptoitumisemme sekaruokavalioon on selvä ero ruuansulatuksessamme petoihin - sillä lihan sulattaminen on itseasiassa helpompaa. Vertaa esimerkiksi kuinka kompleksinen ruuansulatus lehmällä on verrattuna leijonaan. Jospa perehtyisit nyt vielä vähän asioihin ennen kuin teet radikaaleja muutoksia ruokailutottumuksiinne.

    VastaaPoista
  5. Varsinkin toi maitoasia on sellanen että oon välillä salaa kiitollinen et meidän lapsilla on maitoallergia vaikka ne muut allergiat sitten hankaloittaa arkea vähän enemmän. Mut pelkkä maidoton ei ees oo niin paha toteuttaa 😊💪🏼 juustoa mullakin oli ikävä 😅

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ❤