12. toukokuuta 2017

Nielurisaleikkaus aikuisiällä.

"Ootko sää vielä niin nuori?" Kysyi naapurikin kun tiedusteli syytä miksi mä olen yhtäkkiä kotona päivällä. Ei, en ole. Mutta joskus ne nielurisat on vaan aikuisiälläkin leikattava, jos ne vaivaavat, ja mua ne vaivasivat. Nyt mä oikein odotan seuraavaa flunssakautta, ja sitä että ehkä mä en saakaan ekana sitä nielutulehdusta. Jännä nähdä.




Leikkaus meni nopeasti. Mä olin osastolla keskiviikkona klo:7.00 ja leikkaussalissa klo:8.15. Heräämössä katsoin kelloa 11.00. 14.05 istuin jo ystäväni auton kyydissä kohti kotia.

Kun siinä sitten odottelin kotiuttamista, mietin itsekseni että kyllä ihmiset vaan tuntevat sen kivun niin eritavalla. Mun kanssa huoneessa oli nuori teinityttö vanhempiensa kanssa, ja mua ihan kävi sitä likkaa sääliksi. Mä pötköttelin siinä sängyllä lääkehuuruissani ja imeskelin mehujäätä, samalla kun se tyttö itki silmät päästään miten häntä sattuu niin kamalasti. Jokapaikkaan. Mä koin että mua sattuu, mutta jotenkin osasin sitä odottaakin.





Hoitaja tuli huoneeseen, ja jutteli rauhallisella äänellä, että nyt Ida voitais koittaa nousta sängystä ja käydä yhdessä vessassa. Katsoi vähän pahana, kun vastasin että mä kävin jo. Samalla kun se nuori tyttörukka ei päässyt vessaan  edes kahden aikuisen taluttamana. Ei mua huimannut, ja olin jo saanut juotua mehuakin.



Sairaslomalaput ja e-reseptit matkaan ja menoksi. Apteekissa purskahdin nauruun kun sain Panacod -paketin. "Mitää? Tää on ku joku tax free -pakkaus Tobleronea!" Farmaseutti ei nauranut.





Ensimmäisen päivän, ja yön nukuin. Välillä katsoin telkkaria, mutta muuten nukuin, ja söin mulle määrättyjä lääkkeitä vuorotellen. Sama homma seuraavanakin päivänä. Parit koneelliset pyykkiä mä pesin, mutta muuten osasin melko hienosti olla tekemättä mitään. Nyt perjantaina, kolmantena päivänä olo alkaa olla jo parempi. Huono, koska ei saa syötyä mitään mutta mieli tekisi, mutta kipu on hyvin pysynyt maltillisena kipulääkkeillä.

Mikä mut yllätti? Se ettei mun oikeasti tee edes mieli syödä niitä jäätelöitä joita mä haalin. Nyt mä vaan odotan että saan syötyä jotain hyvää, suolaista, ilman sokeria.
Ja se että mä en oikeasti jaksa/pysty tehdä mitään. Mä kirjoitin tän postauksen, ja meinaa lähteä taju. Mua ei satu kamalasti, mutta noi lääkkeet jotka vie sen kivun pois, vie myös mun mehut ihan täysin.

Onko sulla leikattu aikuisiällä nielurisoja? Miten sä toivuit?


8 kommenttia:

  1. Muista olla varovainen kuitenkin. Koulukaveri ei levännyt tarpeeks niin repes tikit kesken koulupäivän. :/
    Mulla leikattiin 17vuotiaana niin ei nyt mikään aikuinen mutta melkein 2vkoa meni kunnes sain kunnon ruokaa syödä. Haalea muussi ja lihaliemi, meinas itku tulla kun oli niin hyvää :D

    VastaaPoista
  2. Kuinka sattukin tää postaus silmään just nyt! Mä just oon menossa ens viikolla lääkäriin tarkotuksena saada lähete nielurisaleikkaukseen. Ne kun alkaa oikeesti jo vaivaamaan. Jatkuvasti kurkku kipeenä ja aina kaikki taudit ensimmäisenä mulla meiän perheessä. Oon hiuka pelänny tota leikkausta kun ikää kumminki jo 30v mut tää kirjotus vähä lievensi pelkoja et ehkä siitä sittenki selviää hengissä :) Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Susanna! :)
      En halua pelotella, mutta älä lue seuraavaa postausta ainakaan ennen leikkaustasi.
      Onneksi kipu loppuu aikanaan. 👌🏻

      Poista
  3. Hei, olen 32 v. ja kyseinen toimenpide tehtiin tänään aamulla. Hyvin meni vaikka jännitin nukutusta ym. Nyt kipulääkkeitä ja mehujäätä, myös kylmä kanaliemi toimii. Leikkauksessa ei laiteta tikkejä, vaan verenvuotoa saattaa tulla kun peitteet irtoavat. Itselleni näin sairaalakammoisena oli varsin positiivinen kokemus! Nyt toipuminen alkakoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!
      Ja oivoi, toivon että seuraavat kaksiviikkoa menevät nopeaan. 🙈
      Jos haluat pelästyä, lue tätä seuraava postaus. Ellet, älä lue.

      Onneksi se kaksiviikkoa menee nopeesti. Vinkkinä sulle, lepää js juo. Älä rehki. Anna pölypallojen tanssia.

      Poista
  4. Ihana oli lukea tällainenkin kokemus, minulla huomenna leikkaus tulossa ja netissä suurin osa kauhukokemuksia joten tämä rauhoitti mieltäni hieman :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ❤