Kaksplus.fi

26.12.2016

Jouluaattona kännissä? (video!)

Eikö sinun lapsesi ansaitse raitista Jouluaattoa? Eikö sinun lapsesi ole sen arvoinen? Etkö sinä halua nähdä niitä onnen kyyneleitä, jotka kiiltävät lapsesi silmäkulmassa, kun Joulupukki vihdoin tulee? Tai kun avataan se eniten odotettu lahja, taputuksia ja kiljahduksia! "Äiti katso! Minä olen ollut näääääin kiltti!" Etkö sinä osaa nauttia Joulusta selvinpäin? Etkö sinä kestä sukulaisiasi muutamaa tuntia selvinpäin? 
-Kyllä minä. Minä kyllä pystyn. Kyllä minun lapseni. Minä kyllä olen parempi, tässäkin.
...Ja sitten menee viikko ja juhlitaan vuodenvaihtumista änkyräkännissä, lapset toivottavasti jossain muualla.

Pukki kävi meillä ekaa kertaa!


Mua suoraan sanottuna jo aika paljon naurattaa nämä äiti/isiryhmien kyselyt alkoholinkäytöstä Joulunpyhinä. Sitten arvostellaan toisten vastauksia, jos ne olikin erilaisia kuin sun. Mutta kaikkein eniten mua ahdistaa monen suomalaisen naisen, ja miehen (useasti äidin tai isin) asenne alkoholiin. Ei se alkoholi aina tarkoita kännejä siitä Suomi-viinasta, tai kopallista Lidlin halvinta bisseä.


Alkuruuat, ja Raision komein sommelier.


Meidän perheessä alkoholi ei ole, eikä tule olemaan tabu. Se ei missään nimessä ole kielletty, vaarallinen hedelmä, vaan ihan vain aikuisten juoma. Se korostaa ruoka-aineiden makuja, ja tuo niille uusia ulottuvuuksia. Se kuuluu silloin tällöin ihan arkenakin ruuan kaveriksi. Sen sijaan, että mä lähtisin kavereiden kanssa pizzalle juoden jumalattomasti laimeaa hanaolutta, saatan mä tehdä mun perheen kanssa jotain erikoisen hyvää ruokaa, mennä alkoon ja pyytää jotain ammattilaista valitsemaan just sille, tai tietylle mausteelle jota päätän käyttää, täydellisen viinin. 



video

Videolla Luka sai ensimmäistä kertaa oman "skumpan". Lasillisen Muumi-kuohumehua.//snapchat: leppane

Joten nyt mä kuulkaas paljastan mitä kaikkea me aattona sitten juotiinkaan! Pitäkööt Kukkahattutädit nyt tuoleistaan kiinni.

Alkumaljana meillä oli Palmerin kuivaa shamppanjaa, noin 10cl/henkilö. Glögi ei enää uponnut kenellekään.
Tuoksu on raikkaan hedelmäinen, paahteinen ja hennon mokkainen. Runsas suutuntuma, jota raikastavat pirteät, tasapainoiset hapot.

Alkuruuille meillä oli Chileläinen kuiva sauvignon blanc, noin 12cl/henkilö.
Tarapaca Santa Cecilia 2016
Kuiva, hapokas, sitruksinen, valkoherukkainen sekä yrttinen.
Hinta- laatusuhteeltaan ihan bueno, ja sopi mainiosti kalapainoitteisiin ruokiin.

Lämpimille ruuille meillä oli hieman tuhdimpaa Italialaista,  Pasqua Villa Borghetti Bardolino Classico 2015
noin 16cl/henkilö.
Veneton alueelta,  keskitäyteläinen, keskitanniininen, kirsikkainen, vadelmainen ja hennon mausteinen punaviini, joka sisältää kolmea rypälettä,
Corvina Veronesea, Rondinellaa ja Molinaraa.
Tämäkin oli oikein hyvä ja monikäyttöinen punainen, joka ei kuitenkaan ollut liian pramea voisille laatikoille.
Hintakin oli alta kympin!

Jälkiruuaksi meillä oli (vain) suklaata ja erilaisia juustoja, sekä kahvia. Toki pulloista sai halutessaan santsata, jos siltä tuntui.

Pienin ja suurin. Vili.


Missään kohtaan en kokenut olevani päihtynyt, saatika kykenemätön huolehtimaan lapsistani. Meillä oli isossa joukossa myös yksi autoileva, joten _jos_ jotain olisi sattunut, ei olisi tarvinnut turvautua edes taksikyytiin. Kuitenkin tämä maalataan heti holtittomaksi ryyppäämiseksi, ja lähes lasten heitteillejätöksi. Oikeasti?
Mihin on menty? Mä ymmärrän ryyppäämisen, mutta en sitä paheksuntaa mitä me ja moni muu saa, kun kertoo nauttivansa ruuan kera lasillisen jos toisenkin herkullista viiniä. Me noustiin seuraavana aamuna 8.30 pirteinä koko jengi 160 senttisestä (samasta) sängystä. Selät oli vanhemmilla vähän jumissa, koska pieni tila isoilla ihmisillä. Muuten oikein vain kirkkaina uuteen päivään, ja kahvin keittoon.

Toinen juttu on Juhannus. Jep jep. Me ollaan useasti juhannus mökillä saaressa, joten siellä mä kyllä olen se natsimutsi, ja pidän todellakin huolen, että aina on yksi joka tarvittaessa voi ajaa venettä sekä autoa. Siellä edes minä en ota sitä lasillista viiniä, koska en aja autoa edes yhden lasillisen jälkeen, ikinä.

Tuliko arvosteltua muiden alkoholinkäyttöä? Joitko itse alkoholia Jouluna? Mitenkäs uusivuosi sitten?
Rauhaa ja rakkautta mammat, älkää olko toisillenne niin mahdottoman armottomia. Kohtuus on tässäkin se avainsana. Mun lapset todellakin ansaitsee ihan kaiken, myös sen raittiin kasvuympäristön.  Onhan ne mun maailma, mitä sitä kieltämään. Mutta me opetetaan totaalikieltämisen sijaan tässä(kin*) asiassa meidän pojille, että kohtuus ja avoimuus on parempi, kuin absoluuttinen kielto, tai valehtelu.
(Meidän perheessä on myös nähty hyvin läheltä alkoholismia, ja koen sen todellakin olevan kavala ja vakava sairaus, joten koen myös tuntevani rajani myös tässä asiassa.)

Pukki oli ilmeisesti käynyt myös Hulluilla päivillä.


*Pojat saavat syödä siis sokeria, kohtuudella. Myös meidän 1.5v saattaa saada kuppiinsa lauantaina pari nannaa, popparia tai keksiä. Kohtuudella.

Mielipidekirjoitus. 

Ida

7 kommenttia:

Hanna / Yli pyykkivuorten kirjoitti...

Minäkin voin ottaa lasten ollessa läsnä 1-2 lasillista. Siitä enempää en voi ottaa. Meistä kumpikaan ei ryyppää ikinä, mutta viikonlopun ruualla voi ottaa lasillisen.

Taru | Mutsi hoitaa kirjoitti...

Humalatila ja lapset ei sovi yhteen, mutta esim viini seurustelujuomana lapsista huolimatta ei taas ole mun mielestä mikään ongelma. Kun lapsista pidetään huolta ja ollaan heidän läsnäollessa sellaisessa kunnossa, että vaikka mitä tapahtuisi, niin rattiin voi lähteä, en ymmärrä jeesustelua asian ympärillä.

Joskus yhteisöpedagogiopintojeni aikana kävin kiivasta sanasotaa yhden luennoitsijan kanssa termeistä. Päihdevalistus vai päihdekasvatus. No, oliko siinä "mielipiteenvaihdossa" järkeä, en tiedä, mutta seison edelleen sanojeni takana. Suomalainen juomakulttuuri ei muutu, jos sitä ei lähdetä muuttamaan. Sen sijaan että saarnataan, niin tuleville sukupolville voisi opettaa, että alkoholiakin voi käyttää, kunhan sitä käyttää kohtuudella. Ja oikeasti KOHTUUDELLA.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä kirjoitus. Popcorneja ei kannata antaa pienille lapsille.

Ida // Mutsi ja Murupullat kirjoitti...

Nimenomaan, ryyppääminen ja lasillinen on aivan eri asia.

Ida // Mutsi ja Murupullat kirjoitti...

Ah halleluja!
Itse ainakin ymmärrän nuo kaksi sanaa täysin eritavalla.

Kiitos kommentistasi.

Ida // Mutsi ja Murupullat kirjoitti...

Kiitos kommentistasi.

Anonyymi kirjoitti...

Itse kukin saa ottaa niin paljon kuin kuin haluaa,eipäs se muille kuulu 😊